
23 maja 2023 r. we Frankfurcie nad Odrą odbyła się konferencja „Ochrona konsumentów a migracja – perspektywa Europy Środkowo-Wschodniej”. Celem międzynarodowego spotkania było stworzenie podstaw wiedzy konsumenckiej z myślą o uchodźcach z Ukrainy. Mówiono o tym, jak przekonać ich do korzystania z central konsumenckich, by znali swoje prawa, by potrafili właściwie analizować umowy dotyczące na przykład usług telekomunikacyjnych oraz skutecznie potrafili chronić się przed oszustami. Stwierdzono, że jest potrzeba doradztwa na każdym szczeblu w języku ukraińskim.
Reprezentujący Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Radosław Brodzik – dyrektor Biura Współpracy Zagranicznej i Europejskiej Współpracy Terytorialnej – przypomniał, jaką pomoc otrzymywali uchodźcy wojenni w pierwszych miesiącach wojny w Ukrainie, gdy przybywali do centrum pomocowego stworzonym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. Nie tylko otrzymywali tu żywność czy odzież, ale też porady od dyżurujących tu prawników i radców prawnych. Dyrektor R. Brodzik zwrócił uwagę, że wypracowane wtedy dobre praktyki procentują. Pracownicy Biura cały czas przyjmują sygnały od osób potrzebujących i wciąż pomagają. Są dobrze przygotowani do niesienia pomocy w ewentualnych sytuacjach kryzysowych.
– Dzięki wsparciu Zarządu Województwa Lubuskiego pomagaliśmy i wciąż pomagamy – podkreślił dyr. Brodzik i przywołał szereg projektów realizowanych choćby przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Zielonej Górze czy Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze.
Źródło: https://www.lubuskie.pl/wiadomosci/20576/jak-skutecznie-dbac-o-prawa-uchodzcow-